مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
مهدویت و مطالعات قرآنی این پایگاه دربرگیرنده فهرست کارشناسان و مطالب مربوط به آموزه مهدویت در گستره مطالعات قرآنی است. هم‌اکنون 21 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

ماه رمضان، نشان‌ از قامت رعنا

ماه رمضان فصل «بهار قرآن» است همانطور كه هر چيزی «بهاری» دارد كما قال النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله: «لِكُلِّ شَيٍ رَبيعٌ و ربيعُ القرآن شَهرُ رمضان» «ماه رمضان» بهار قرائت و تلاوت و تدبر و تفكر در قرآن صامت است و از نفحات الهی و نسيم بهاری رمضان و قرآن، دل‌ها زنده می‌شود بايد تفكر و تدبر كنيم به قرآن ناطق كه در هر عصری امام معصوم می‌باشد.
براي عاشق حضرت مهدی علیه‌السلام، در و ديوار، باغ و گلستان، ماه و خورشيد و آسمان، همه و همه يادآور جلوه‌ای از معشوق است، و عاشق مهدی علیه‌السلام نيز، چنين عاشقانه همه‌جا حضرت مهدی علیه‌السلام را می‌نگرد؛ به ويژه آن‌كه روايات و آيات فراوانی اين نشانه‌ها را پر رونق و زيباتر به چشم جان نشان می‌دهد.
به صحرا بنگرم صحرا ته بينم
به دريا بنگرم دريا ته بينم
به هرجا بنگرم كوه و در و دشت
نشان از قامت رعنا ته بينم (1)

ماه و مهدی
يكي از اعمال در آستانة شب اول، همان«استهلال» يعنی طلب ديدن ماه است. از كلمه «ماه» می‌توانيم يادآور حضرت مهدی علیه‌السلام شويم به دو جهت:
1. چون در روايات و دعاها حضرت مهدی علیه‌السلام تشبيه به ماه شده‌اند مثل: وجهه كالقمر الدری(2). چهره‌اش مانند ماه نورانی است و ... كَفِلقَةِ قمر(3). مانند پاره ماه است و در دعای ندبه درباره صفات امامان معصوم علیهم‌السلام آمده كه آنها «ماه‌های فروزانند ... وَ الْاَقمار المنيره. كه حضرت مهدی علیه‌السلام يكی از آن‌هاست.
2. همانطور كه مؤمنين مترصدند و آماده می‌شوند كه ماه شب رمضان را ببينند و وظيفه خود را عملی كنند، بايد آماده باشند كه «ماه فاطمه» چه زمانی از «افق كعبه، نمايان می‌شود بلكه بايد تاريكی‌های گناه را بزدايند تا هر چه زود‌تر چهره تابناک مهدی طلوع كند.

ميهمانی خدا
ماه رمضان، ماه «ضيافة الله» و ميهمانی دادن خداست كه ميزبان آن حضرت مهدی علیه‌السلام است. چون: بِيُمنِهِ رزق الوری، به يمن و بركت حجت‌بن‌الحسن علیه‌السلام است كه موجودات روزی می‌خورند.
گرچه، اگر با ديده دقت بنگريم در همه سال و همه آنات‏ سفره ميهمانی خدای كريم همراهِ ميزبانی حضرت مهدی علیه‌السلام برقرار است چنان كه سيد بن طاووس؛ گويد:
نَزيُلكَ حيثُ ما اتَّجهتْ ركابي ضَيفُكَ حيثُ كنتُ مِنَ البلاد
ای امام زمان من بر تو نازل می‌شوم هر كجا كه راحله‌ام روی آورد و مرا وارد نمايد. و ميهمان تو هستم در هر كجا كه باشم از شهر‌ها (چون هستی مملوک توست).
ميزبانی و خلق مهمانت
همه بنشسته بر سر خوانَت
جانب خلق دائماً جاری است
ريزش سيل وار احسانت

جلسات قرآن
جلسات قرآن كه برپا می‌شود خارج از چند امر نيست: تلاوت ـ قرائت ـ ترجمه ـ تفسير ـ حفظ.
وقتي در ماه مبارک رمضان مشغول امور مذكور هستيم بايد بدانيم كه مصداق اتم و اكمل و اجمل و بهترين تالی و قاری و مترجم و مفسر و حافظ قرآن، حضرت صاحب‌الزمان مهدی موعود (عج) می‌باشند. چرا كه در زيارت‌نامه آل‌يس و جامعه می‌خوانيم كه:
1. السلام عليك يا تالی كتاب الله (تلاوت)
سلام بر تو ای (امام زمان) كه تلاوت كننده كتاب خدایی.
2. السلام عليك ... و ترجمانه ـ و رَضيَكُم تراجمةً لوحيه (ترجمه)
سلام بر تو ای امام زمان كه ترجمه كننده كتاب خدایی.
3. السلام عليك حين تقرءُ (قرائت)
سلام بر تو ای امام زمان كه قرائت كننده كتاب خدایی.
4. السلام عليك حين ... تبيّن (تفسير)
سلام بر تو ای امام زمان كه تفسير كننده كتاب خدایی.

چه خوش است صوت قرآن زتو دلربا شنيدن
سوی حق نظاره كردن سخن خدا شنيدن

قرائت قرآن
ماه رمضان فصل «بهار قرآن» است همانطور كه هر چيزی «بهاری» دارد كما قال النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله: «لِكُلِّ شَيٍ رَبيعٌ و ربيعُ القرآن شَهرُ رمضان»(4) همانطور كه «ماه رمضان» بهار قرائت و تلاوت و تدبر و تفكر در قرآن صامت است و از نفحات الهی و نسيم بهاری رمضان و قرآن، دل‌ها زنده می‌شود بايد تفكر و تدبر كنيم به قرآن ناطق كه در هر عصری امام معصوم می‌باشد. چرا كه پيامبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «انی تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتی».
قرآن ناطق اين زمان حضرت مهدی علیه‌السلام می‌باشند كه يكی از عترت پيامبر است كه حضرتش فرمودند: «المهدی من عترتی مِن وُلد فاطمة»(5)؛ مهدی از خانواده من، و از فرزندان فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است. همان اندازه كه به قرآن می‌انديشيم به عِدل و شريک قرآن هم بيانديشيم كه می‌گوييم «السلام عليك يا شريك القرآن». اگر مردم برای قرآن «بهاری» دارند و آن ماه رمضان است بهار ديگری هم دارند كه آن حضرت صاحب‌الزمان (عج) است كه در زيارت‌نامه می‌گوئيم. السلام عليك يا ربيع الانام.(6)

ولايت مهدي علیه‌السلام، محور قرآن
امام صادق علیه‌السلام فرمود: «ان الله جعل ولايتنا اهل البيت قطب القرآن و قطب جميع الكتب عليها يستدير محكم القرآن و بما نوّهيت الكتب و يستبين الايمان(7)؛ خداوند، ولايت ما اهل‌بيت را مدار قرآن و جميع كتب آسمانی قرار داده است؛ آيات محكم قرآن بر محور آن می‌چرخد و به سبب آن كتب آسمانی بلند آوازه شده و ايمان آشكار گرديده».
روح قرآن؛ ولايت مهدی است عين ايمان، رضايت مهدی است

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. باباطاهر.
2. فردوس الأخبار، ج4، ص496.
3. الخرايج راوندی، ج1، ص481.
4.وسائل الشيعه، ج10، ص302.
5. سنن ابی داود، كتاب المهدی، ج4، ص473، ح4280.
6. مفاتيح الجنان.
7. تفسير عياشی.


آخرین ویرایش
در 1394/4/16 20:38

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
9 - 02188998601
تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، تقاطع ایتالیا، پلاک 98
پیامک
30001366